Lech K. Paprzycki
Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 marca 2006 r., sygn. IV KK 416/05

Jest to glosa aprobująca stanowisko Sądu Najwyższego, że na kierowcy zamierzającym wykonać manewr zmiany kierunku jazdy w lewo ciąży nie tylko obowiązek zawczasu i wyraźnego zasygnalizowania tego manewru oraz baczenia, aby nie spowodować zajechania drogi pojazdowi jadącemu z kierunku przeciwnego, ale także, w zależności od okoliczności, wynikający z zasady szczególnej ostrożności, obowiązek upewnienia się, przez spojrzenie w lusterko wsteczne lub boczne, czy znajdujący się za nim pojazd nie uniemożliwia bezpiecznego wykonania tego manewru. Orzeczenie to dotyczyło sytuacji charakterystycznej tym, że zamierzający skręcić w lewo, po zasygnalizowaniu tego zamiaru i zjechaniu do osi jezdni, musiał przez dłuższy czas czekać, aż przejadą pojazdy jadące z przeciwka, a następnie ruszył, nie sprawdziwszy, że w tym momencie był wyprzedzany przez samochód, którego kierowca, wbrew przepisom oraz pomimo istniejącej w osi jezdni podwójnej linii ciągłej, wjechał na lewy pas ruchu.

_____________________________________________________________________________________

Andrzej Kiełtyka
Prawne aspekty kontrolowania jakości paliw ciekłych

Występujące często przypadki zaniżania jakości paliw ciekłych negatywnie wpływają na środowisko, zdrowie człowieka, silniki pojazdów, a także na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przeciwdziałać temu zjawisku ma omawiana przez autora ustawa z dnia 23 stycznia 2003 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, zawierająca między innymi przepisy karne.

_____________________________________________________________________________________

Bolesław Kurzępa
Ochrona bezpieczeństwa w przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (art. 32 ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych)

Artykuł omawia odpowiedzialność za naruszenie zasad bezpieczeństwa w przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, stanowiące wykroczenie z art. 32 ustawy z dnia 28 paź­dziernika 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671 z późn. zm.).

_____________________________________________________________________________________

Piotr Piszczek
Pytanie prawne do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zwrotu podatku akcyzowego od importowanych, używanych samochodów osobowych

Artykuł stanowi analizę kolejnego wątku orzecznictwa wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawie zwrotu uiszczonego podatku akcyzowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem przez obywateli Polski używanych samochodów osobowych. Prezentuje orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, który zwrócił się do Trybunału Konstytucyjnego z następującym pytaniem prawnym: "Czy art. 80 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, stanowiący, że akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jest zgodny z art. 90 zd. pierwsze Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) oraz czy nie jest sprzeczny z art. 91 Konstytucji RP określającym, iż umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową".

_____________________________________________________________________________________

Ryszard A. Stefański
Obowiązek wskazania osoby, której został powierzony pojazd, a tajemnica bankowa

Na tle obowiązku wskazania przez właściciela lub posiadacza pojazdu, na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie (art. 78 ust. 4 ustawy "Prawo o ruchu drogowym"), autor omawia specyficzny problem jawiący się w kontekście instytucji tajemnicy bankowej: czy osoba uprawniona do działania w imieniu banku jest zobowiązana podać dane dotyczące użytkowania pojazdu, którego właścicielem stał się bank, na podstawie umowy przewłaszczenia tego pojazdu, będącej zabezpieczeniem udzielonego tej osobie kredytu.

_____________________________________________________________________________________

Andrzej Skowron
Wokół ucieczki z miejsca wypadku i stanu wyższej konieczności

Autor omawia trudności pojawiające się w praktyce przy stosowaniu art. 93 k.w. Zwraca uwagę, że opis znamion tego typu czynu zabronionego w zestawieniu z art. 162 k.k. jest sprzeczny z zasadą nullum crimen sine lege certa. Porusza również problematykę stanu wyższej konieczności, którego obecne ujęcie (art. 16 k.w.) nie odpowiada potrzebom praktyki.

_____________________________________________________________________________________

Wojciech Wach
Symulacja ruchu i zderzeń zespołów pojazdów. Część 4 : Jack Knife i przewrócenie się zespołu

Artykuł stanowi kontynuację tematu komputerowej symulacji ruchu zespołu pojazdów. Zasymulowano przewrócenie się ciągnika siodłowego z naczepą, ilustrując na przykładach właściwości zastępczego modelu przegubu.

_____________________________________________________________________________________

Wojciech Kotowski
Odpowiedzialność za niezwrócenie licencji uprawniającej do prowadzenia transportu drogowego

Artykuł wskazuje, kto i dlaczego jest sprawcą wykroczenia polegającego na niewypełnieniu obowiązku zwrócenia licencji w zakresie transportu drogowego organowi, który jej udzielił.

_____________________________________________________________________________________

Jan Unarski
Polskie Stowarzyszenie Biegłych Sądowych do spraw Wypadków Drogowych

_____________________________________________________________________________________

Informacje